Variabelkontrol

Info om forløbet

I dette forløb arbejdes med en del af undersøgelseskompetencen. Ved undersøgelser i undervisningen vil man gerne finde ud af hvordan ting hænger sammen, tilfredsstille sin nysgerrighed og opnå generel viden om et emne, måske ud fra enkle og konkrete undersøgelser. Ofte er det et konkret spørgsmål som man gerne vil have svar på, men svaret kan måske kun bruges under ganske bestemte forudsætninger. 

En del af undersøgelsesarbejdet er at identificere hvilke forudsætninger, der faktisk er, og overveje om de har indflydelse på svaret og i givet fald hvilken indflydelse. De forudsætninger og forhold man kan ændre kaldes for variable. 

Når man laver undersøgelser, er det en vigtig praksis at udføre variabelkontrol! Altså at overveje hvilke faktorer (= variable), der har indflydelse på resultatet. Er der flere variable er det vigtigt at man kun ændrer 1 af gangen. Der kan også være ukendte faktorer, som kan ændres, men som vi ikke har indflydelse på. Her handler det om at kunne identificere og kontrollere de variable, der kan ændres således at konklusioner på undersøgelsen bliver valide. 

Info om underviseren

Gert Wahlgreen er lektor ved UC Syd i Esbjerg. Han er kemiingeniør og cand. Pæd. og har arbejdet på efterskoler som fysik/kemi lærer. Efter cand .pæd. eksamen i 1992 har han arbejdet på DLH, Den frie Lærerskole i Ollerup og sidste i Esbjerg, alle steder med grunduddannelse og efteruddannelse. Forskningsinteressen retter sig mod børns læring, deres hverdagsforståelser og metacognition i læreruddannelsen.

Bliv inspireret til at anvende variabelkontrol i undervisningen med disse SNL-undervisningsforløb

Og der blev lys...

 

Tjernobyl