Perspektivering

Info om forløbet

Dette forløb handler om perspektivering i naturfagsundervisningen. En undervisningssekvens i folkeskolen kan være bygget op som en indledning, hvor læreren sætter scenen med udgangspunkt i en række væsentlige spørgsmål; Hvad skal undersøges? Hvorfor er dette interessant?

Dernæst en undersøgelsesdel - hvordan skal det undersøges? Hvilke variable er kontrollable? Hvordan skal data behandles?

Og endelig en perspektiveringsfase - hvad skal denne viden bruges til? Af hvem? Hvorfor ? Hvorhenne ? Hænger denne viden sammen med viden fra andre naturfaglige, humanistiske eller socioøkonomiske vidensområder? Og hvordan kan/skal denne viden så inddrages, for på bedste vis at belyse vores undersøgelsesområde? Perspektiveringen kan omvendt også være den indledende fase, hvor der bliver vakt en nysgerrighed, som vækker spørgsmål, der ønskes undersøgt efterfølgende, ligesom perspektiveringen kan fungere som omdrejningspunkt for et helt forløb.

Perspektivering består af to moduler

Perspektivering modul 1 af 2
Perspektivering modul 1
Perspektivering modul 2 af 2
Perspektivering modul 2

Info om underviseren

Gert Wahlgreen er lektor ved UC Syd i Esbjerg. Han er kemiingeniør og cand. Pæd. og har arbejdet på efterskoler som fysik/kemi lærer. Efter cand .pæd. eksamen i 1992 har han arbejdet på DLH, Den frie Lærerskole i Ollerup og sidste i Esbjerg, alle steder med grunduddannelse og efteruddannelse. Forskningsinteressen retter sig mod børns læring, deres hverdagsforståelser og metacognition i læreruddannelsen.

Bliv inspireret til at anvende hypotesedannelse i undervisningen med disse SNL-undervisningsforløb

Krop, bevægelse og sundhed

Se mere

Vulkaner

Se mere

Mad til milliarder

Se mere

Den mystiske måne

Se mere

Energi skal der til

Se mere

Infektionssygdomme og sundhedsteknologi

Se mere

Invasive dyr i havet omkring Danmark

Se mere

Affald og genbrug

Se mere

Energiforsyning nu og i fremtiden

Se mere

Tjernobyl

Se mere